Activitats


Medi social
Activitats d'aprenentatge per a l'alumnat de cicle superior.
Activitat 1
Els mitjans de transport

Les activitats que es duran a terme en aquesta unitat didàctica han d’ajudar als nens i nenes de Celrà a conèixer els transports públics de Celrà i amb quins pobles estan connectats.

1. Cerca tots els mitjans de transport públics de Celrà i si és el cas, aconsegueix els horaris i els preus.

Taxi
Bus
Tren

2.  Assenyala en el mapa següent la ruta que fa el BUS i el tren pel poble de Celrà.


3. Et proposem tres destinacions diferents. Descriu l’horari de sortida i arribada, el temps,  el recorregut i el preu de cada destinació amb dos transports púbics diferents.

Vols anar a la platja! És el dia 28 de maig i hi vols passar tot el dia. T’has decidit per anar fins a la platja de L’Estartit (Torroella de Montgrí).

Has d’anar a Girona el 21 de gener. Has d’anar al campus del barri vell de la Universitat de Girona. Vols informació dels diferents graus que s’hi imparteixen.

El 16 d’abril els teus amics i tu aneu fer una excursió a Olot a conèixer els volcans i el museu comarcal de la garrotxa.
______________________________________________________________________



Activitat 2
El bosc de Celrà

Les activitats que dureu a terme en aquesta unitat didàctica us han d’ajudar a conèixer i a protegir el bosc de Celrà que és de tipus mediterrani,  del foc.
> La vegetació del bosc mediterrani
> La fauna del bosc mediterrani.
> La presència humana al bosc. Bon i mal ús del bosc.


1. Cal buscar a Internet, en llibres o enciclopèdies el significat d’aquestes paraules:
  • clima mediterrani
  • temperatura
  • precipitacions

2. Entreu i navegueu per la pàgina del temps del Servei Meteorològic de Catalunya.
  • Observeu les temperatures i les precipitacions, durant un mes, de la vostra ciutat.
  • Elaboreu un gràfic de temperatures. Assenyaleu el dia més calorós i el dia més fred del mes.
  • Elaboreu un gràfic de precipitacions. Assenyaleu el dia que s’ha recollit més quantitat de pluja.

 3. Ompliu entre tots el següent quadre-resum.


PRIMAVERA
ESTIU
TARDOR
HIVERN
Temperatura
Mitjana
Precipitacions
Característiques




4. Seguiu les següents intruccions:
  • Busqueu en diferents pàgines web quines són les zones de Catalunya on hi ha bosc mediterrani.
  • Dibuixeu en un mapa mut de Catalunya les zones de bosc mediterrani.
  • Senyaleu-hi el poble de Celrà i la comarca.

5. Seguiu les instruccions següents:

Descobriu quines diferències hi ha entre:
  • Arbre
  • Arbust
  • Herba
  • Falguera.
Busqueu en llibres i a Internet imatges de les plantes següents:
  • Alzina
  • Alzina surera
  • Roure
  • Pi blanc
  • Pi pinyer
  • Garric
    
6. Aquests són alguns dels animals al bosc mediterrani, dels que n’has de buscar unes imatges i sons en el medi natural (o en llibres o internet) per fer-ne un muntatge audiovisual:
 
 
Família del mamífers:
esquirol, conill, ratolí de camp, senglar, guineu, gat mesquer, fagina
 
Família d'ocells:
tallareta cuallarga, becada, rossinyol, tudó, mallerenga, gamarús, xoriguer
 
Família de rèptils:
serp, llangardaix, sargantana, serp de vidre
 
Família d'amfibis:
reineta, granota verda, gripau comú, gripauet, salamandra
 
Família de peixos:
barb de cua-roja, l'anguila, carpa, carpins de colors, gambúsies
 
 
7. Per equips acabeu d’omplir el quadre.

 
BON ÚS DEL BOSC
MAL ÚS DEL BOSC
Recollir les deixalles que es fan durant un dia d’excursió pel bosc.
Agafar espècies protegides.
Respectar la flora i la fauna que es trobi pel camí.
Abocar deixalles.
No fer foc al bosc, especialment durant l’època de risc d’incendi (del 15/03 al 15/10).
 
 
Fer activitats lúdiques i esportives: caminar, passejar, anar amb bicicleta, etc.
 
 
Si es fa alguna activitat lúdica (bici o muntar a cavall), respectar les persones que van a peu.
 
 
No llençar cigarrets a terra ni per la finestra del cotxe.
 
 
 
 
8. Què en penses de l'eslògan "Aquest estiu junts guanyem la batalla al foc"?
  • Pensa tres situacions de risc que puguin provocar un foc i tres solucions per evitar-lo.
________________________________________________


Activitat 3   
Les notícies

A QUI VA DIRIGIDA I DESENVOLUPAMENT DE L'ACTIVITAT:

Les activitats que es duran a terme en aquesta unitat didàctica estan pensades i van dirigides  a alumnes de cicle superior. Aquestes han d’ajudar als alumnes de Celrà a estar ben informats del que passa al seu poble. 
En l'apartat de Notícies hi poden trobar algunes notícies destacades, tot i que a la pàgina de l'ajuntament en poden trobar moltes més.
A partir d'aquestes notícies publicades en aquest bloc han de resoldre les següents preguntes, i si és necessari poden consultar en altres fonts:


OBJECTIUS:

 - Ampliar els coneixements sobre l' entorn social, el poble celranenc. 
 - Millorar la comprensió lectora i d’anàlisi, per tal de que l'alumne aprengui a cercar, processar i sintetizar la 
   informació adquirida. 

 - Treballar la competencia comunicativa lingüística, la digital i les TIC.

 - Incloure les TIC com a font de recerca d’informació.




AVALUACIÓ:


S'avaluarà als alumnes que hagin assolit els continguts plantejats en l'activitat, partint dels següents criteris:

-   Sabent utilitzar les TIC com una eina d’aprenentatge.
-   Mostrant una certa autonomia a l’hora de cercar la informació.
-   I, per últim, si el resultat final de l’activitat, és a dir, les respostes demostren que els alumnes han estat capaços de cercar i sintetitzar la informació sobre el poble de Celrà.


CULTURA:


1. Sabries dir el nom i els premis d'una de les guanyadores del treball floral a Girona temps de flors?


2. Podries dir qui és Tomàs Aragay i fer-ne una petita biografia? ( 5 o 6 línies)




SOLIDARITAT I COOPERACIÓ:


3. Quin preu tenien els llibres que es poden comprar a Connexió Papyrus per col·laborar amb Haití?


4. Podries explicar que va passar a la població palestina de Gaza, que fos el motiu pel qual es van encendre espelmes a Celrà?


5. Quantes donacions van aconseguir a Celrà per la marató? I quantes altes noves?




ENSENYAMENT:


6. Mira el vídeo dels Alumnes de l'IES de Celrà entrevistant al President Montilla al Palau de la Generalitat i destaca'n el que creguis més important.


7. Quines tres embarcacions naveguen per la gola del Fluvià construïdes per alumnes de l'IES de Celrà? Digues els noms.




RECULL DE PREMSA:


8. Què era la fàbrica Pagans abans de ser un centre cultural?


9. Si volem llegir i comprar llibres ja usats on els podem trobar? I per a quin preu el podem comprar?


10. Qui és Constanza Brnic? 




TRANSPORTS:


11. La nova línia d'autobús entre Girona i Madremanya on té les seves parades?

12. Si tinc hora amb el metge a l'hospital Josep Trueta  a les 10:30 h a quina hora hauria d'agafar l'autobús si surto desde Celrà?




ESPORTS:


13. Com es diuen els dos joves celranencs, campions d'Espanya amb la selecció catalana de hàndbol? Quin va ser el resultat final del partit?




_______________________________________________________________________________________



ACTIVITAT 4
Els mots encreuats del poble

Activitat dirigida a alumnes de Cicle Inicial i Cicle Mitjà.

OBJECTIUS:
- Aprendre a escriure les paraules més significatives d'una manera més divertida i dinàmica.
- Saber escriure correctament cada paraula.









e


Crossword




Completa els motsencreuats, després clica el botó "Check" per comprovar les respostes. Si tens dubtes, pots fer clic a "Hint" per obtenir una lletra. Feus clic a un nombre de la quadrícula per veure la definició d'aquest nombre.











1   2   
3   
4   5   
6   7   
8   














A partir d'aquesta acitvitat es podria treballar a classe, amb diferents suports, les entitats, el centre cívic de Cerlà, i els diferents establiments que hi ha al poble.